Description:

NUNO SOUSA VIEIRA (n. 1971)
"Pintura Mole #4"
Tinta acrílica sobre tela de algodão / Acrylic paint on cotton canvas
Dim. aprox.: 50 x 50 x 25cm

Pintura Mole #4 faz parte de uma série de quatro obras sem forma. Para a sua matéria-prima, Sousa Vieira utilizou tela de algodão anteriormente utilizada como sinalética. No entanto, ao descontextualizar os sinais, o artista tornou a mensagem ilegível, mutilando assim o seu desígnio inicial. Esta essência de incompletude e imperfeição espelha a nossa própria estrutura social; incompletos, sozinhos, reunimo-nos para sobreviver. Neste estado de deficiência, Pintura Mole 4 realça uma sensação de alteridade, uma vez que, segundo o artista, na arte falta sempre espaço, tempo e espectador, pelo que está sempre incompleta.

Pintura Mole #4 is part of a series of four formless works. For his raw material, Sousa Vieira used cotton canvas previously used as signage. However, by decontexualising the signs, the artist has rendered the message illegible, thereby mutilating its initial purpose. This essence of incompleteness and imperfection mirrors our own social structure; incomplete, alone, we come together to survive. In this state of deficiency, Pintura Mole #4 highlights a sense of otherness as, according to the artist, art is always lacking the addition of space, time, and spectator, therefore is always incomplete.

    Literature:
  • Nuno Sousa Vieira (n. 1971, Portugal) é doutorado em Pintura pela Universidade de Lisboa (2016). Desde 2004, é Professor no Instituto Politécnico de Tomar e Professor Convidado na Faculdade de Belas-Artes da Universidade de Lisboa, onde ensina Instalação, desde 2010. Ao deslocar matérias-primas, tais como artigos de fábrica descartados ou mobiliário de escritório, Sousa Vieira evoca uma conversa entre o passado, o presente e o futuro. A sua obra está enraizada na exploração de opostos: utilidade versus obsolescência, o produzido em massa versus o artesanal. Apesar de outrora se terem tornado inúteis, a ressurreição de materiais descartados executada pelo artista reintroduz os mesmos numa plataforma de visibilidade, justapondo a sua ruína anterior. Sousa Vieira expôs em toda a Europa, mais recentemente em Uma vida inteira, Banco das Artes, Leiria (2021); Oculto, Projecto Travessa da Ermida, Lisboa (2021); Não Me Lembro da Primeira Vez que Olhei o Céu, Galeria Vilaseco, Corunha (2021); Linha Funda, Fundação Carmona e Costa, Lisboa (2020); Galeria Me, my self and the others, 3+1, Lisboa (2019) e Galeria Double / Duble, SE8, Londres (2019).

    Nuno Sousa Vieira (b. 1971, Portugal) holds a PhD in Painting from the University of Lisbon, Portugal (2016). Since 2004, he has been a Professor at the Polytechnic Institute of Tomar and an Invited Professor at the Faculdade de Belas Artes, University of Lisbon, where he teaches Installation Art, since 2010. By displacing raw materials, such as discarded factory items or office furniture, Sousa Vieira evokes a conversation between the past, present, and future. His practice is rooted in the exploration of opposites: usefulness versus obsolescence, the mass-produced versus the handmade. Despite once utilitarian materials being rendered useless, his resurrection of discarded materials reintroduces them on a platform of visibility, juxtaposing their previous ruin. Sousa Vieira has exhibited throughout Europe, most recently in Uma vida inteira, Banco das Artes, Leiria (2021); Oculto, Projecto Travessa da Ermida, Lisbon (2021); Não Me Lembro da Primeira Vez que Olhei o Céu, Galeria Vilaseco, Coruña (2021); Linha Funda, Fundação Carmona e Costa, Lisbon (2020); Me, my self and the others, 3+1 Gallery, Lisbon (2019) and Double / Duble, SE8 Gallery, London (2019).
  • Condition:
  • NUNO SOUSA VIEIRA (b. 1971)
    "Pintura Mole #4"
    Acrylic paint on cotton canvas / Acrylic paint on cotton canvas
    Dim. approx.: 50 x 50 x 25cm

    Pintura Mole #4 is part of a series of four formless works. For his raw material, Sousa Vieira used cotton canvas previously used as signage. However, by decontextualizing the signs, the artist made the message unreadable, thus mutilating its initial purpose. This essence of incompleteness and imperfection mirrors our own social structure; incomplete, alone, we come together to survive. In this state of deficiency, Pintura Mole 4 highlights a sense of otherness, since, according to the artist, art always lacks space, time and spectator, so it is always incomplete.

Accepted Forms of Payment:

American Express, COD (cash on delivery), MasterCard, Other, Visa, Wire Transfer

Shipping

Cada leilão solidário apresenta a sua condição de transporte.

Each solidarity auction presents its transport condition.

September 20, 2022 9:00 PM WEST
LISBOA, Portugal

Palácio do Correio Velho

You agree to pay a buyer's premium of up to 1% and any applicable taxes and shipping.

View full terms and conditions

Bid Increments
From: To: Increments:
€0 €49 €5
€50 €99 €10
€100 €399 €20
€400 €999 €50
€1,000 €4,999 €200
€5,000 €9,999 €500
€10,000 €19,999 €1,000
€20,000 €49,999 €2,000
€50,000 €99,999 €5,000
€100,000 + €10,000