Description:

JORGE MOLDER (n.1947)
Série: Joseph Conrad
Fotografia a p/b em impressão analógica
Dim. aprox.: 26 x 26 cm.

Biografia
Começou a sua carreira de fotógrafo com uma exposição individual em 1977 dedicada a Vilarinho das Furnas, na qual já estava patente o pendor nostálgico que irá orientar a sua obra, sublinhado pelo uso do preto e branco e pelo ligeiro sfumatto que raramente abandonará.
Em 1980 realiza Uma Exposição em colaboração com os poetas João Miguel Fernandes Jorge e Joaquim Manuel Magalhães na qual se começa a esboçar o seu interesse pela insinuação narrativa e o pendor cinematográfico da sua fotografia. O "film-noir", mais precisamente pela mão de Dashiell Hammett, marca esteticamente os locais abandonados que Molder seleciona como cenários nestes primeiros trabalhos.
A adopção da série como categoria estruturante acentua esse carácter cinematográfico. Aliada ao interesse quase obsessivo pela prática do auto-retrato, a série irá funcionar como o dispositivo de produção de sentido mais omnipresente no desenrolar do seu percurso fotográfico.
Em Joseph Conrad (1990) ou The Secret Agent (1991) encontramos um conjunto de cenários e adereços que evocam uma narrativa suspensa, como pistas numa novela policial ou num conto fantástico cujo desenrolar permanece obscuro.
O auto-retrato, embora esteja presente desde tão cedo quanto 1981, só mais tarde virá a assumir o seu actual carácter. Ao ser trabalhado em séries, o auto-retrato assume um estatuto de auto-representação, no qual o eu se revela e oculta através da assunção de um outro enquanto protagonista da representação.
Entre o filme "noir" e o romance vitoriano, entre o agente secreto e Mister Hyde, o outro é aquele que se libertou do corpo para abraçar plenamente a sua condição espectral, sendo que esta é a condição da fotografia ela própria. Como testemunho último dessa condição veja-se uma série como Nox (Bienal de Veneza 1999) na qual a densidade do negro ameaça subsumir, por fim, as suas personagens. Desde então tem exposto nas maiores instituições nacionais e internacionais e tem sido alvo de estudo pelos maiores críticos de fotografia contemporânea.
Em 2007 ganhou o prémio AICA (Associação Internacional de Críticos de Arte). Em 2010 venceu o Grande Prémio EDP/Arte.

Fonte: https://www.miguelnabinho.com/pt/jorgemolder/

    Condition:
  • JORGE MOLDER (b.1947)
    Series: Joseph Conrad
    B/W photography in analog printing
    Dim. approx.: 26 x 26 cm.

    Biography
    He began his career as a photographer with a solo exhibition in 1977 dedicated to Vilarinho das Furnas, in which the nostalgic tendency that would guide his work was already evident , highlighted by the use of black and white and the slight sfumatto that he will rarely abandon.
    In 1980 he held an Exhibition in collaboration with the poets João Miguel Fernandes Jorge and Joaquim Manuel Magalhães in which his interest in narrative insinuation and the cinematographic aspect of his photography. The "film-noir", more precisely by the hand of Dashiell Hammett, aesthetically marks the abandoned locations that Molder selects as settings in these early works.
    The adoption of the series as a structuring category accentuates this cinematographic character. Combined with the almost obsessive interest in the practice of self-portraiture, the series will function as the most omnipresent meaning-producing device throughout the course of his photographic journey.
    In Joseph Conrad (1990) or The Secret Agent (1991) we find a set of sets and props that evoke a suspended narrative, like clues in a detective novel or a fantastic tale whose unfolding remains obscure.
    The self-portrait, although present since as early as 1981, only later took on its current character. When worked in series, the self-portrait assumes a status of self-representation, in which the self reveals and hides itself through the assumption of another as the protagonist of the representation.
    Between the "noir" film and the Victorian novel, between the secret agent and Mister Hyde, the other is the one who freed himself from the body to fully embrace his spectral condition, and this is the condition of photography itself. As an ultimate testimony to this condition, see a series like Nox (Venice Biennale 1999) in which the density of black threatens to subsume, finally, its characters. Since then he has exhibited in the largest national and international institutions and has been the subject of study by the greatest critics of contemporary photography.
    In 2007 he won the AICA (International Association of Art Critics) award. In 2010 he won the EDP/Arte Grand Prize.

    Source: https://www.miguelnabinho.com/pt/jorgemolder/

Accepted Forms of Payment:

American Express, COD (cash on delivery), MasterCard, Other, Visa, Wire Transfer

Shipping

Cada leilão solidário apresenta a sua condição de transporte.

Each solidarity auction presents its transport condition.

October 19, 2023 10:00 PM WEST
LISBOA, Portugal

Palácio do Correio Velho

You agree to pay a buyer's premium of up to 1% and any applicable taxes and shipping.

View full terms and conditions

Bid Increments
From: To: Increments:
€0 €49 €5
€50 €99 €10
€100 €399 €20
€400 €999 €50
€1,000 €4,999 €200
€5,000 €9,999 €500
€10,000 €19,999 €1,000
€20,000 €49,999 €2,000
€50,000 €99,999 €5,000
€100,000 + €10,000