Lot 255

Previous image preload Next image preload

Description:

AIRES DE GOUVEIA, Aberto Aires de Gouveia (1867-1941)
Menina no jardim
Óleo sobre madeira
Assinado e datado de 1903 (?)
Dim. aprox.: 33 x 39 cm.

Pequenos defeitos. Emoldurado.

    Provenance:
  • Colecção Professor Doutor António Ferraz Júnior e Dr. José Manuel Ferraz
  • Literature:
  • Notável pintor contemporâneo, natural do Porto. Discípulo de Marques de Oliveira, foi um dos nossos raros pintores de elegâncias. Os seus temas favoritos eram mulheres, os jardins e as flores. Impôs-se sempre pela finura e agudeza da sensibilidade, pelo aristocrático requinte. De grande firmeza de traço, tinha o amor da perfeição formal e esmerava-se na ciência do acabamento. Brilhante na pintura a óleo, distinguiu-se sobretudo no pastel por sua mestria inexcedível, tanto ao tratar o retrato como a paisagem e a natureza-morta. Um critico diz que Aires de Gouveia tinha o estilo característico de transição entre o romântico e o naturalista. «Intimista por natureza – acrescenta – perfeito no desenho e encantador no nuançar do colorido, sente-se nele o apaixonado das luzes de interior à maneira holandesa, românticas e distintas». E considera-o superior a Jacques-Émile Blanche em intenção poética – na representação subtil das sedas, rendas, tonalidades leves, particularidades duma luva, dum cristal ou duma porcelana. Por outro lado, os seus aspectos de ar livre, os seus belos recantos de jardins não têm durezas de contrastes: tudo se funde numa fina melodia. Começou a fazer composições de fôlego com pouco mais de vinte anos. Preferiu, de entrada, a pintura religiosa, como o atestam os seus quadros «A Palavra do Mestre», «A Deposição no Túmulo», «Peregrinos de Emaús», «Jesus e Nicodemos», um tanto académico de feitura, mas intensos de dramatismo em seu claro-escuro, em que se adivinha a influência de Rembrandt. Joaquim Costa aponta-lhe outras influências as de Velásquez, Quentin La Tour, Lancret e sobretudo Van Dyck. Por vezes, no retrato, lembra os Ingleses, e, na composição, aparenta-se com Watteau e Fragonard. Isto sem deixar de ser ele mesmo. No retrato, mostra poder de observação, naturalidade e raro sentido de elegância. Há que referir o «Auto-retrato», o «Retrato da mãe do artista», o «Retrato de D. António Aires de Gouveia, Arcebispo de Calcedónia» e muitos retratos femininos, admiráveis pela finura de expressão, pela delicadeza das carnações, pela vida e palpitação das mãos, sobretudo modeladas, pelo encanto e brilho dos tecidos, pela fluidez e transparência das tintas. Também de requinte, como «Ao piano antigo», ou certas imagens do passado, como «Poeta da Renascença», «Tanagra», «Da comédia italiana», «Os comediantes», «Flamante», impregnadas de sentimento nostálgico, de poesia e musicalidade. É ainda notável nos quadros de flores, tocadas da melancolia da vida que se esvai, e nas naturezas-mortas de composição graciosa e de soberba matéria. Obras principais em: Museu Nacional de Arte Contemporânea; Museu Nacional Soares dos Reis; Museu Grão Vasco (Viseu); Câmara Municipal de Gaia; Faculdade de Medicina do Porto; Jornal «Comércio do Porto» (Porto); Col. Herdeiros Velho («Retrato do Arcebispo de Calcedónia» e outro retrato); Col. Visconde de Vilar d’Allen («O flamante», «Os comediantes», «Peonias»); Col. Ricardo Spratley («O Cavaleiro da Rosa », «Guitarrista»); Col. Herdeiros Dr. Vasco Valente («Lucindinha»); Col. D. Otília Ramos Pinto da Cunha («Paisagem de melancolia»); Col. Álvaro de G. Osório («Serenidade» - Laborim); Col. Dr. José Corte-Real («No Jardim do Candal», «Agapantos e bignómias» ), Col. Dr. Manuel de Sousa Guedes («Uvas de Alicante»); Col. Luís de Vasconcelos Porto («Camélias Alba Plena»); Col. Visconde de Vilarinho de S. Romão («S. Paulo escrevendo as Epístolas», «O Guloso», «Interior duma casa em Marrocos», «O Douro em manhã de nevoeiro», «Paisagem campestre», «Camélias» e retratos); Col. António Domingos de Freitas («Pêssegos»); Col. D. Sara Barbosa de Almeida («Rapazinho com cerejas»); Col. Dr. Fernando de Pamplona («Jardim Quinta do Jordão»; Col. Herdeiros Dr. Leopoldo Mourão; Col. Herdeiros Honório de Lima; Col. Dr. Manuel de Figueiredo; Col. Herdeiros Dr. Jacinto de Magalhães; Col D. Sofia Veloso Ferreira Coutinho; Col. Camilo José de Macedo; Col. Herdeiros Dr. Calejo; Col. Dr. Simeão Pinto de Mesquita; Col. Adriano Ramos Pinto; Col. Mrs. Hugh Watson; Col. Eng. Pedro Inácio Álvares Ribeiro; Col. Dr. Joaquim Costa; Col Visconde de Pesqueira; Col. Herdeiros Prof. Tiago de Almeida; Col. Coronel António Guedes Cardoso Machado; Col. João Duarte Veloso; Col. António Russell de Sousa; Col. Prof. Luís Viegas; Col. Dr. António de Oliveira Mourão; Col. Jorge Viterbo Ferreira; etc. Fonte: Pamplona, Dicionário de Artistas Portugueses.

    Notable contemporary painter, born in Porto. A disciple of Marques de Oliveira, he was one of our rare elegance painters. His favorite subjects were women, gardens and flowers. It was always imposed by the fineness and sharpness of sensitivity, by the aristocratic refinement. With great firmness of stroke, he had a love of formal perfection and was keen on the science of finishing. Brilliant in oil painting, he distinguished himself mainly in pastel for his unbelievable mastery, both when dealing with portraiture, landscape and still life. One critic says that Aires de Gouveia had the characteristic style of transition between the romantic and the naturalist. «Intimate by nature - he adds - perfect in design and charming in the nuance of color, you can feel the passionate about interior lights in the Dutch way, romantic and distinctive». And he considers it superior to Jacques-Émile Blanche in poetic intent - in the subtle representation of silks, lace, light tones, particularities of a glove, a crystal or a porcelain. On the other hand, its aspects of the outdoors, its beautiful corners of gardens have no hardness of contrasts: everything merges into a fine melody. He started making breathtaking compositions when he was in his early twenties. At the outset, he preferred religious painting, as evidenced by his paintings “The Word of the Master”, “The Deposition at the Tomb”, “Pilgrims from Emmaus”, “Jesus and Nicodemus”, somewhat academic in their making, but intense in drama in its chiaroscuro, in which Rembrandt's influence can be guessed. Joaquim Costa points out other influences to him like those of Velásquez, Quentin La Tour, Lancret and above all Van Dyck. Sometimes, in the portrait, it reminds the English, and, in composition, he resembles Watteau and Fragonard. This without ceasing to be himself. In the portrait, it shows power of observation, naturalness and a rare sense of elegance. It is worth mentioning the «Self-portrait», the «Portrait of the artist's mother», the «Portrait of D. António Aires de Gouveia, Archbishop of Calcedónia» and many female portraits, admirable for the fineness of expression, for the delicacy of the carnations, for the life and palpitation of the hands, especially modeled, for the charm and brightness of the fabrics, for the fluidity and transparency of the paints. Also refined, such as «To the old piano», or certain images from the past, such as «Poet of the Renaissance», «Tanagra», «Of the Italian comedy», «The comedians», «Flamante», impregnated with nostalgic feeling, of poetry and musicality. It is still remarkable in the pictures of flowers, touched by the melancholy of life that fades, and still lifes of graceful composition and superb matter. Main works in: National Museum of Contemporary Art; Soares dos Reis National Museum; Grão Vasco Museum (Viseu); Gaia City Council; Faculty of Medicine of Porto; “Comércio do Porto” newspaper (Porto); Col. Herdeiros Velho («Portrait of the Archbishop of Chalcedon» and another portrait); Col. Viscount de Vilar d'Allen ("The Flemish", "The Comedians", "Peonies"); Col. Ricardo Spratley («O Cavaleiro da Rosa», «Guitarist»); Col. Heirs Dr. Vasco Valente («Lucindinha»); Col. D. Otília Ramos Pinto da Cunha («Landscape of melancholy»); Col. Álvaro de G. Osório («Serenidade» - Laborim); Col. Dr. José Corte-Real («In Jardim do Candal», «Agapantos e bignómias»), Col. Dr. Manuel de Sousa Guedes («Uvas de Alicante»); Col. Luís de Vasconcelos Porto («Camélias Alba Plena»); Col. Viscount of Vilarinho de S. Romão ("S. Paulo writing the Epistles", "O Guloso", "Interior of a house in Morocco", "The Douro in a foggy morning", "Countryside landscape", "Camellias" and portraits) ; Col. António Domingos de Freitas («Peaches»); Col. D. Sara Barbosa de Almeida («Little boy with cherries»); Col. Dr. Fernando de Pamplona («Jardim Quinta do Jordão»; Col. Heirs Dr. Leopoldo Mourão; Col. Heirs Honório de Lima; Col. Dr. Manuel de Figueiredo; Col. Heirs Dr. Jacinto de Magalhães; Col D. Sofia Veloso Ferreira Coutinho; Col. Camilo José de Macedo; Col. Heirs Dr. Calejo; Col. Dr. Simeão Pinto de Mesquita; Col. Adriano Ramos Pinto; Col. Mrs. Hugh Watson; Col. Eng. Pedro Inácio Álvares Ribeiro; Col. Dr. Joaquim Costa; Col Visconde de Pesqueira; Col. Heirs Prof. Tiago de Almeida; Col. Colonel António Guedes Cardoso Machado; Col. João Duarte Veloso; Col. António Russell de Sousa; Col. Prof. Luís Viegas; Col. Dr. António de Oliveira Mourão; Col. Jorge Viterbo Ferreira; etc. Source: Pamplona, ​​Dictionary of Portuguese Artists.
  • Condition:
  • AIRES DE GOUVEIA, Aires de Gouveia Open (1867-1941)
    Girl in the garden
    Oil on wood
    Signed and dated 1903 (?)
    Dim. approx .: 33 x 39 cm.

    Minor defects. Framed.

Accepted Forms of Payment:

American Express, COD (cash on delivery), MasterCard, Money Order / Cashiers Check, Other, Paypal, Personal Check, Visa, Wire Transfer

Shipping

Após a compra, e para evitar custos de armazenamento, os objetos devem ser recolhidos nas dependências do Palácio do Correio Velho no prazo de 8 (oito) dias úteis a contar da data do leilão.

O Palácio do Correio Velho através do nosso site irá colocá-lo em contacto com os nossos parceiros de transporte para obter um orçamento ou, em alternativa, poderá também providenciar o seu próprio transporte / transportadora para a recolha dos seus lotes.

Peça um orçamento aqui:
https://pcv.connectwp.invaluable.com/services/transportation/

After the purchase, and to avoid storage costs, the objects must be collected at the facilities of Palácio do Correio Velho within 8 (eight) working days counting from the auction date.

Palácio do Correio Velho will put you in contact with our Shipping partners in order to get a quote, or alternativley you can also arrange your own transportation / shippin company to pick up your lots.

Ask for a quote here:
https://pcv.connectwp.invaluable.com/services/transportation/

Palácio do Correio Velho

You agree to pay a buyer's premium of up to 17.08% and any applicable taxes and shipping.

View full terms and conditions

Bid Increments
From: To: Increments:
€0 €49 €5
€50 €99 €10
€100 €399 €20
€400 €999 €50
€1,000 €4,999 €200
€5,000 €9,999 €500
€10,000 €19,999 €1,000
€20,000 €49,999 €2,000
€50,000 €99,999 €5,000
€100,000 + €10,000